Zorganizowana z tej okazji konferencja była elementem projektu prowadzonego przez nietypowe partnerstwo, w skład którego wchodzą: PKPP Lewiatan jako koordynator oraz NSZZ Solidarność i firma doradcza Deloitte.
Podczas konferencji zaprezentowano pierwsze z dwóch narzędzi mających pomóc firmom w stricte biznesowym podejściu do CSR (ang. Corporate Social Responsibility). Metodyka Samooceny Dobrych Praktyk CSR" powstała po wnikliwej analizie 94 praktyk nadesłanych na apel organizatorów przez firmy, które deklarują swoją społeczną odpowiedzialność. Ich zadaniem było wypełnienie specjalnie przygotowanego kwestionariusza, w którym - na potrzeby analizy - ważniejsze było nie co" firmy robią, lecz jak" to robią. Organizatorom chodziło o ustalenie, czy działania te prowadzone są w zgodzie z kryteriami biznesowymi i powiązane ze strategiami firm. W konkursie wzięła udział czołówka liderów polskiej gospodarki. Dwadzieścia wyróżnionych firm uzyskało w wyniku oceny powyżej 20 punktów na 23 możliwe do zdobycia.
O czym świadczy nasz konkurs? Naszym zdaniem czołówka polskiego biznesu doskonale rozumie, że polityka społecznej odpowiedzialności musi mieć wymiar strategiczny, bo inaczej nie przynosi spodziewanych efektów. Oznacza to, że strategiczne podejście do CSR nie jest utopią, lecz drogą wartą naśladowania przez wszystkie pozostałe firmy w Polsce" - komentuje Henryka Bochniarz, Prezydent PKPP Lewiatan.
Nagrodzone w konkursie firmy to:
Cemex
Citi Handlowy
Coca Cola
Danone Sp. z o.o.
Grupa Żywiec S.A.
GlaxoSmithKline
ING Bank Śląski S.A.
Kompania Piwowarska
Metro Group
PolskieGNiG S.A.
PKN Orlen S.A.
PKP Energetyka Sp. z o.o.
Polkomtel S.A.
PTC
Samsung Sp. z o.o.
Sanitec Koło Sp. z o.o.
Telekomunikacja Polska
Timberland
Tesco
UPC Polska
Małe firmy wyróżnione w konkursie:
Mazur Roman
PM Experts
Istotnym punktem programu konferencji był panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli organizatorów i szefów dużych firm działających w Polsce.
- Przez ostatnie 20 lat polska gospodarka rozwijała się w stosunkowo prosty, ekstensywny sposób. Teraz musimy postawić na bardziej wyrafinowane czynniki wzrostu, w tym na ludzi, ich umiejętności intelektualne i społeczne. Wśród różnych przeszkód o charakterze regulacyjnym, instytucjonalnym i ekonomicznym na drodze szybkiego rozwoju są też bowiem poważne bariery społeczne. Państwo samo sobie z nimi nie poradzi. Firmy powinny się zaangażować w ich pokonywanie w imię zwiększania szans własnego rozwoju. Na tym właśnie polega dziś Społeczna Odpowiedzialność Przedsiębiorstw - to wniosek z dyskusji.
Warszawa, 21 kwietnia 2010 r. Więcej informacji: www.odpowiedzialnafirma.pl Zbigniew Gajewski, PKPP Lewiatan e-mail: zgajewski@pkpplewiatan.pl Tel. 22 565 18 22